13. ledna 2020

Je efektivní jezdit na neutrál? It depends...

"A víš, že menší spotřebu máš se zařazenou rychlostí bez plynu? Na neutrál to pořád něco bere. Ale šetření (kapsa, ekologie) asi není cílem, že?" napsal mi v říjnu na FB pod příspěvek D8 z Krušnejch: Petrovice - Chlumec... Čibi. Novoborský motorista je v oblasti aut velkej zkušeňák, sám přestavěl několik motorek a aut (zejména Ford Taunus) a jako hobby si v garáži udělal malej autoservis. Takže smysluplná odpověď je jaksi povinnost.

Trochu se z toho vyvlíknu a pomůžu si videem jednoho Amíka z YT kanálu Engineering Explained:





Summary: záleží na okolnostech. Když jsou na trase protikopce, nemá smysl brzdit auto zařazeným kvaltem, ale nabrat pomocí jízdy na neutrál rychlost na jejich zdolání. Samozřejmě s přihlédnutím k bezpečné jízdě, že. Když trasa klesá od startu do cíle, brzdit motorem je na místě (spotřeba, opotřebení brzd, bezpečnost apod.).

Mottem těchto stránek je sice Co nejdál na neutrál, ale četl bych to tak, že jde o inteligentní mix zábavy, ohleduplné a efektivní jízdy a maximalizace ujeté vzdálenosti bez použití tažné síly motoru.

Takže na zmíněné trase D8 z Krušnejch si přibrzdím motorem v tunelech, kde je speed limit 80 km/h (překročení je malusováno ústeckým magistrátem), za tunelem vyhodim kvalt a vim, že se fobie rozjede na max. 110 - 120 km/h, což stačí k bezpečnému dosurfování na sjezd v Chlumci u Ústí n.L. Kdybych brzdil motorem, tak se auto zpomalí na nebezpečnejch 50 km/h.

Zrovna dé osmička neni úplně nejzábavnější trasa, tu sjede každej moula. Nejlepší jsou takový ty protikopce, co je člověk tak tak přejede, musí poladit tu správnou rychlost a někdy i trochu potrénovat. Přál bych vám vidět tu vášeň v Plších očích, když líčil, jak zdolal jeden brdek na neutrálu Kostomlatské šoupání... A vo tom to je.

Neutrálům zdar
Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat